Stevia – este un îndulcitor sigur?

0
115
vitamine
fot. pixabay.com

Stevia este o plantă cu un gust intens dulce, folosită pentru îndulcirea băuturilor și pentru prepararea ceaiului încă din secolul al XVI-lea. Planta este originară din Paraguay și Brazilia, dar acum este cultivată și în Japonia și China. Stevia este folosită ca îndulcitor și nutritiv non-nutritiv – îndulcitorul non-nutritiv este unul, care are puține sau este lipsit de calorii. Stevia este o alternativă sănătoasă la adăugarea de zahăr în multe mese și băuturi. Este acest îndulcitor sigur pentru sănătatea noastră? Care sunt avantajele și dezavantajele steviei populare?

Ce este stevia?

Stevia este un îndulcitor natural intens.

Stevia, cunoscută și sub numele de Stevia rebaudiana Bertoni, este o tufă aparținând familiei floarea-soarelui. Există 150 de specii de stevii, toate din America de Nord și de Sud.

China este în prezent un important exportator de produse din stevie. Stevia este produsă în multe țări. Planta poate fi adesea cumpărată din centrele de grădină pentru a crește acasă.

Stevia este de 200 până la 300 de ori mai dulce decât zahărul de masă. De obicei, necesită aproximativ 20% din pământ și mult mai puțină apă pentru a oferi aceeași cantitate de dulciuri ca și alți îndulcitori majori.

Stevia conține opt glicozide. Acestea sunt ingrediente dulci izolate și purificate de frunze de stevia. Aceste glicozide includ:

  • Steviozida;
  • rebaudiozidele A, C, D, E și F;
  • stewiolozyd;
  • dulcosid A;

Steviosidul și rebaudiosida A (reb A) sunt cele mai abundente dintre aceste ingrediente.

Termenul „stevia” va fi folosit pentru a se referi la glicozide steviol și Reb A în acest articol.
Acestea sunt extrase prin procesul de colectare a frunzelor, urmate de uscare, extracție și purificare a apei. Stevia brută, un produs prelucrat înainte de purificare, are adesea un gust amar și un miros neplăcut, până când este decolorat. Este nevoie de aproximativ 40 de pași pentru a face extractul final de stevia.

Stevie – câteva curiozități, care au făcut ca stevia să facă parte din cultura fit

Administrația Americană a Alimentelor și Drogurilor (FDA) a interzis vânzarea steviei ca aditiv alimentar în 1987. Cu toate acestea, stevia și-a recăpătat statutul de componentă alimentară dulce, echilibrată în 1995. De atunci, îndulcitorul a câștigat popularitate, mai ales în lumea sportivilor și a persoanelor, care doresc să piardă în greutate.

  • Stevia este cultivată în principal în Brazilia, Paraguay, Japonia și China.
  • Acest îndulcitor natural este de 200 până la 300 de ori mai dulce decât zahărul de masă.
  • Stevia poate fi clasificată drept „zero calorii”, deoarece caloriile pe porție sunt foarte scăzute.
  • S-a demonstrat că potențialele beneficii pentru sănătate sunt o alternativă sănătoasă la diabet.
  • Stevia și eritritolul, care au fost aprobate pentru utilizarea în Statele Unite (SUA), nu par să prezinte niciun risc pentru sănătate cu o utilizare moderată.

    glicozide
    fot. pixabay.com

Beneficiile de sănătate din consumul de stevie

Ca alternativă la zaharoză sau zahăr de masă, utilizarea steviei ca îndulcitor are beneficii semnificative pentru sănătate.

Stevia este considerată „non-calorică”, adică conține mai puțin de cinci grame de carbohidrați. Pot fi combinate cu alte ingrediente, astfel încât pot apărea mai multe calorii din aceste ingrediente suplimentare în funcție de produs.

Ingredientele îndulcitorilor din stevia apar în mod natural. Această caracteristică poate fi benefică pentru persoanele, care preferă alimentele naturale. Caloriile scăzute se califică pentru stevia ca o alternativă sănătoasă la controlul diabetului sau la pierderea în greutate.

Iată câteva dintre beneficiile posibile pentru sănătate ale steviei:

  • Diabet

Studiile au arătat că îndulcitorii steviei nu furnizează calorii sau carbohidrați dietei tale. Ei nu au arătat niciun efect asupra glicemiei sau a răspunsului la insulină. Acest lucru permite persoanelor cu diabet să mănânce mai multe alimente și să urmeze un plan sănătos de masă.

  • Controlul greutății

Stevia poate înlocui zahărul în alimentația ta.

Există multe cauze pentru supraponderalitate și obezitate, cum ar fi lipsa activității fizice și consumul crescut de alimente bogate în grăsimi și zaharuri.

Stevia nu conține zahăr. Poate face parte dintr-o dietă bine echilibrată pentru a reduce aportul de energie, fără a-și pierde gustul dulce.

  • Cancer pancreatic

Stevia conține mulți steroli și compuși antioxidanți, inclusiv kemferol.

Studiile au arătat, că kemferolul poate reduce riscul de cancer de pancreas cu 23%.

  • Tensiunea arterială

S-a constatat că anumite glicozide din extractul de stevia, dilată vasele de sânge. De asemenea, pot crește excreția de sodiu și urină.

Un studiu din 2003 a descoperit, că stevia ar putea ajuta la scăderea tensiunii arteriale. Studiul a sugerat că planta de stevie poate avea efecte cardiotonice. Activitățile cardiotonice normalizează tensiunea arterială și reglează bătăile inimii.

Cu toate acestea, studii mai noi au arătat că stevia nu afectează tensiunea arterială. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma acest beneficiu al consumului de stevia.

  • Dieta pentru copii

Alimentele și băuturile, care conțin stevia pot juca un rol important în reducerea caloriilor din îndulcitorii nedorite în dieta copiilor.

În prezent, pe piață există mii de produse, care conțin stevia obținută în mod natural, de la dressing-uri la salate până la bomboane. Această disponibilitate permite copiilor să consume produse și băuturi dulci, fără a adăuga calorii atunci când trec la o dietă mai scăzută cu zahăr.

Zaharurile și caloriile în exces sunt asociate cu obezitatea și bolile cardiovasculare.

  • Alergii

În 2010, Comitetul European pentru Siguranța Alimentelor (EFSA) a examinat literatura existentă, pentru a stabili dacă există motive de îngrijorare cu privire la potențialele reacții alergice la stevie.

Recenzorii au declarat că „glicozidele steviol nu sunt reactive și nu sunt metabolizate la compuși reactivi, astfel încât glicozidele steviol, care sunt evaluate, este puțin probabil să provoace reacții alergice singure atunci când sunt ingerate în alimente.”

Chiar și formele de stevie extrem de purificate sunt foarte puțin probabil, să provoace o reacție alergică. Din 2008 nu au fost raportate cazuri de reacție alergică la stevia.

Reacții adverse ale steviei – acest îndulcitor este sigur?

Extractul de stevie de înaltă puritate este aprobat pentru consum de către FDA și de o serie de alte organisme de reglementare.

Studiile de siguranță au arătat că extractul de stevia nu are efecte secundare.

În timp ce glicozidele steviol purificate pot fi adăugate la alimente și sunt recunoscute în general ca sigure (GRAS) de Food and Drug Administration, același lucru este mai puțin valabil pentru frunzele de stevia întregi. Cu toate acestea, planta în sine poate fi cultivată acasă, iar frunzele pot fi folosite în multe feluri.

Inițial, se credea că stevia este o amenințare pentru sănătatea rinichilor. Un studiu pe șobolani, care sugerează că frunzele de stevia sub formă de supliment pot avea în schimb caracteristici, care protejează rinichii și reduc efectele diabetului.

Cercetările actuale sugerează, de asemenea, că poți consuma în siguranță cantitatea recomandată de înlocuitor de zahăr sau mai puțin în timpul sarcinii.

Unele produse stevia conțin și zahăr alcool. Persoanele hipersensibile la alcoolul zaharat pot prezenta balonări, crampe abdominale, greață și diaree, deși un tip de alcool zahăr, eritritolul, prezintă un risc mai mic de a dezvolta simptome decât altele.

Atâta timp, cât stevia este extrem de purificată și utilizată cu moderație, aceasta nu va provoca reacții adverse și poate fi consumată fără teamă.

Ce pericole sunt legate de consumul de stevie?

În 1991, FDA a refuzat să aprobe stevia ca aditiv alimentar. Cu toate acestea, în 2008, după ce Coca-Cola a dezvoltat și brevetat procesul de purificare, FDA a aprobat extracte de stevia sub formă de GRAS.

Multe autorități de reglementare globală au stabilit acum că extractul de stevia de înaltă puritate este sigur pentru consum de populația generală la nivelurile recomandate, inclusiv de copii. Organele de conducere au stabilit o doză zilnică acceptabilă (ADI) de 4 miligrame pe kilogram (kg).

Aceste organizații includ Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO), Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și FDA.

Steviosida a fost non-toxică în studiile de toxicitate acută. În aceste studii au fost utilizate diferite animale de laborator. Nu au fost documentate contraindicații grave, avertismente sau reacții adverse.

Glicozidele cu steviol îndeplinesc criteriile de puritate stabilite de Comitetul mixt de experți în aditivii alimentari (JECFA), ceea ce indică faptul că îndulcitorii stevie sunt sigure pentru persoanele cu diabet.

Majoritatea cercetărilor științifice asupra steviei folosesc extracte de stevia de înaltă puritate. Extractele brute de stevia au fost utilizate în unele studii anterioare, în locul extractelor de înaltă puritate, care au determinat disponibilitatea informațiilor exacte.

Lipsa statutului FRA dat de FDA nu înseamnă că planta de stevia este inerent periculoasă.

Beneficiile potențiale ale sănătății steviei necesită cercetări suplimentare înainte de a fi confirmate. Asigură-te, însă, că stevia este sigură pentru consum și este o alternativă ideală la zahăr, atunci când cauți o doză suplimentară de dulciuri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here