DIETA ANTI COLESTEROL – CE SĂ MĂNÂNCI LA UN COLESTEROL RIDICAT

0
35
vitamine
fot. pixabay.com

Lupta împotriva colesterolului este o problemă pentru mulți oameni, de multe ori nici nu ne dăm seama cât de multe dintre rudele și prietenii noștri, suferă de probleme de sănătate cauzate de colesterolul din sânge inadecvat. Colocvial, se face referire la colesterolul bun (fracția HDL) și cel rău (LDL), adică numele a două lipoproteine. Factorii care afectează colesterolul includ dieta și activitatea fizică. Colesterolul sanguin inadecvat poate contribui la boli coronariene, accident vascular cerebral și ateroscleroză. Ce dietă să folosești cu colesterolul ridicat?

 

Nivel colesterol ridicat – adică cum? Normele și abordarea individual

Dacă colesterolul ridicat provoacă astfel de distrugeri în corpul nostru, de ce avem nevoie ca acesta să funcționeze? Să ne uităm la câteva date despre colesterol:

  • colesterolul este blocul de formare a membranelor celulare;
  • colesterolul face posibilă sintetizarea vitaminei D3 (un derivat al colesterolului din piele sub influența luminii solare este transformat în vitamina D3);
  • facilitează digestia grăsimilor și excreția toxinelor;
  • participă la producerea hormonilor anti-stres și a hormonilor sexuali de sex feminin și masculin (androgeni – de exemplu, testosteron; estrogeni; gestageni – de exemplu, estradiol și progesteron);

Standardele de colesterol – în funcție de laborator – pot fi administrate în mmol/L (milimetri pe litru) sau în mg/dL (miligrame pe decilitru).

 

Colesterol: norma pentru persoanele sănătoase și bolnave cu un risc moderat

  • colesterol total (TC): până la 190 mg/dl (5 mmol/l);
  • fracție LDL – colesterol: până la 115 mg/dl (3 mmol/l);
  • HDL colesterol pentru bărbați: peste 40 mg/dl (1 mmol/l);
  • HDL colesterol pentru femei: peste 45 mg/dl (1,2 mmol/l);
  • trigliceride: sub 150 mg/dl (1,7 mmol/dl);

 

Colesterol: norma pentru grupul cu un risc ridicat

  • colesterol total (TC): până la 175 mg/dl (4,5 mmol/l);
  • fracție LDL – colesterol: până la 100 mg/dl (2,5 mmol/l);
  • HDL colesterol pentru bărbați: peste 40 mg/dl (1 mmol/l);
  • HDL colesterol pentru femei: peste 45 mg/dl (1,2 mmol/l);
  • trigliceride: sub 150 mg/dl (1,7 mmol/dl);
HDL
fot. pixabay.com

Colesterol: norma pentru persoanele cu risc foarte mare: pacienții cu boli cardiovasculare/diabet/boala coronariană:

  • Colesterol total (TC): până la 175 mg / dl (4,5 mmol/l)
  • Fracție LDL colesterol: până la 70 mg / dl (1,8 mmol/l)
  • HDL colesterol pentru bărbați: peste 40 mg / dl (1 mmol/l)
  • HDL colesterol pentru femei: peste 45 mg / dl (1,2 mmol/l)
  • trigliceride: sub 150 mg/dl (1,7 mmol/dl)

 

Simptomele colesterolului ridicat

Dezastruosul în lupta împotriva colesterolului crescut în sânge este faptul că, multă vreme, nu dă simptome în mod corespunzător și până nu ne examinăm pe noi înșine, nu știm de fapt problema noastră. Din păcate, dacă nu prevenim, trebuie să ne pregătim pentru o surpriză neplăcută sub formă de boală coronariană sau ateroscleroză.

Boala coronariană se manifestă de obicei sub formă de durere toracică, ducând în consecință chiar la atacuri de cord sau accident vascular cerebral, din cauza plăcilor aterosclerotice, care se acumulează în pereții arterelor.

Ateroscleroza se manifestă prin probleme de concentrare, plasturi de culoare galben-alb (numit icter de colesterol) și umflare la colțurile ochilor, coatelor, tendoanelor lui Ahile, genunchilor.

Colesterolul ridicat merge mână în mână cu obezitatea.

 

Dieta anti colesterol – ce să mănânci pentru a nivela colesterolul?

Principiile de bază ale unei diete cu colesterol ridicat:

  • produsele animale ar trebui să fie restricționate;
  • consumă alimente bogate în fibre. Fracția solubilă de fibre alimentare reduce colesterolul total și LDL. Include în dieta ta legume și fructe crude, făină de ovăz, orez brun, paste integrale și cereale groase.
  • evită bombele de colesterol, cum ar fi unt, ouă, organe (de exemplu, ficat, limbă, inimă); prăjituri, creme, bomboane de ciocolată, lapte gras, brânză galbenă grasă;
  • alege: carne slabă, iaurt cu conținut scăzut de grăsimi și caș, legume, fructe, sucuri naturale;
  • înlocuiește crema cu iaurt, evită prăjirea, mănâncă păsări de curte fără piele, îndepărtează grăsimea vizibilă din carnea vindecată.
  • include în dieta ta legume și fructe. Sunt o sursă de vitamine A, E și C cu efecte antioxidante. Aceste vitamine împiedică formarea radicalilor liberi, care joacă un rol important în inițierea procesului aterosclerotic. De asemenea, contribuie la reducerea inflamației.
  • cu toate acestea, limitează consumul de sucuri de fructe, conserve de fructe, precum gemuri, marmelade și conserve. Exclude complet din alimentație fructele siropate și fructele confiate.

 

Legături chimice și vitamin ce scad colesterolul

Unele vitamine și substanțe chimice pot scădea colesterolul:

  • vitamina E – datorită funcțiilor de creștere a coagulabilității sângelui și a vasodilatației, previne formarea colesterolului pe pereții arterelor;
  • vitamina C – împiedică grăsimile să se lipească de pereții arterei;
  • polifenoli – compuși chimici organici din grupul de fenoli, elimină radicalii liberi. Surse de polifenoli: fructe de pădure, struguri, broccoli, chokeberry. Fapt amuzant: cojile de fructe au de obicei cei mai mulți polifenoli.
  • carotenoizi – un grup de substanțe chimice organice, de exemplu licopenul – un pigment natural; beta-caroten. Funcția lor importantă este de a inhiba oxidarea lipidelor.

Colesterolul corect prea scăzut – provoacă:

  • hipertiroidism,
  • ciroza hepatica:
  • malnutriție;
  • diete de tip post;
  • anemie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here